RUUD BORST TRANSPORT KIEST PACTONS MET COILGOOT EN LAADKLEP

6 april 2018

Ruud Borst Transport uit Lopik rijdt uitsluitend met trailers van Pacton uit Ommen. In totaal 30 stuks. Alleen de laatste drie jaar al schafte de onderneming acht trailers aan met schuifzeilen, coilgoot en onderschuivende laadklep. Onlangs werden wederom twee van deze drieassige trailers (type Pacton TXC.342.T-BCEP1) in gebruik genomen. Directeur Ruud Borst: "Onze trailers moeten multifunctioneel zijn. We hebben veel klanten in de staalhandel en daarnaast zijn we gespecialiseerd in groepagevervoer. Een laadklep en een coilgoot zijn dus belangrijke vereisten voor een optimale inzet van de opleggers." 

De logistiekdienstverlener koos recent voor twee stuks drieassige schuifzeilenopleggers van Pacton. De 13,64 meter lange trailers hebben een asdruk totaal van 27.000 kg en een totaal toelaatbaar gewicht van 42.000 kg. De trailers hebben een BPW-luchtveerstel, met een automatisch liftbare voorste as via het EBS, met een knop om het systeem uit te schakelen. De oplegger beschikt over een Wabco electronisch geregeld luchtdrukremsysteem EBS type 2S/2M, een anti-kantelsysteem (Wabco RSS), 2 ISO-aansluitingen en een parkeerrem d.m.v. veerremcilinders. De zes stalen velgen (22.5 x 11.75 inch) zijn uitgerust met banden van Goodyear (385/65 R 22.5 Kmax).

De schuifkap van de trailer kan zowel naar voren (met meeschuivende achterbalk 120 mm hoog) als naar achteren opengeschoven worden; afgesloten met een wit dakzeil. Aan de achterzijde voorzien van een semi-automatische vergrendeling. Naast vierdelige zijborden en optimaal geplaatste bindogen en rongkokers is ook een onder het chassis geplaatste palletkist, voor 24 europallets, naar klantwens gespecificeerd. De laatstgenoemde doet tevens dienst als zijafscherming. De D´hollandia-onderschuiflaadklep (1.500 kg) wordt bediend met een afstandbediening met spiraalsnoer. De oplegger is geleverd met Ladungssicherung-certificaat voor 27.000 kg. De oplegger is hiertoe uitgevoerd met een versterkte carrosserie (kopschot, achterdeuren, achterportaal, rongen).

Sales-engineer Martin Kosse van Pacton Trailers: "Ruud Borst Transport kiest voor een relatief bijzondere combinatie van een coilgoot mét een laadklep. Zo kan men niet alleen staalrollen vervoeren, maar ook het normale stukgoedwerk doen. Door het plaatsen van vloerluiken in de coilgoot, is eenvoudig een perfect vlakke laadvloer te creëren. De trailers zijn tevens voorzien van zes rijen rongkokers zodat bundels staal en buizen tussen de rongen veilig vervoerd kunnen worden. Door de  rongkokers kan er op elke gewenste afstand een kopschot gemaakt worden." 

Alles mogelijk 

Ruud Borst Transport BV is gespecialiseerd in groupagezendingen tussen Nederland en Duitsland. Dagelijks laadt men hier zendingen die vervolgens, vaak via de beveiligde loods in Lopik (2.000 m2), de volgende dag op hun bestemming worden afgeleverd. Ook andere bestemmingen in Europa worden bediend door Ruud Borst Transport, of het nu gaat om één pallet, een complete lading van coils, bundels, machines, vrachten staal of ADR-goederen. Er werken 47 mensen bij het bedrijf, waarvan 22 chauffeurs. Borst kiest Pacton vanwege 'de stevige kwaliteit' van de trailers en 'omdat elke trailer geheel naar wens gespecificeerd kan worden'. "Daarnaast is in overleg alles mogelijk. De trailers gaan ook lang mee. Een paar jaar geleden hebben we een tweetal trailers uit 2001 opgeknapt. Die kunnen nu nóg wel tien jaar mee."